Ultimas duas semanas // o tempo voa - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sophia MK - WaarBenJij.nu Ultimas duas semanas // o tempo voa - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sophia MK - WaarBenJij.nu

Ultimas duas semanas // o tempo voa

Door: Sophia

Blijf op de hoogte en volg Sophia

22 Mei 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Olá lieve allemaal,

hier weer een berichtje vanaf de andere kant van de evenaar; eind maart al mijn laatste blog geschreven, erge zaak!

Ondertussen is er heel weer wat gebeurd in Rio. Met het project hebben we een superleuke stranddag gehad (dank aan de sponsors, JULLIE) en ook nog een leuke speur/puzzeltocht in het dichtbij gelegen park.

Eind april hadden we de laatste week van ''trio in Rio''; Mirjam, Noor & ik. Drie maanden lang zaten we met elkaar opgescheept, hebben we de stad gezien en onveilig gemaakt, lief&leed gedeeld en toen was het tijd voor afscheid. Noor weer terug naar Nederland en ik ging voor 10 dagen met Mirjam mee reizen.

Mirjam en ik zijn naar Campo Grande gevlogen waar we een 4daagse tour in de Pantanal hebben gedaan. De Pantanal is een gróót natuurgebied met veel wildlife etc etc. Op weg er naar toe, gingen we het laatste stuk met de auto over een zandweg. Langs de zandweg stonden allemaal hekken/ingangen voor de verschillende fazenda's / boerderijen. Vanaf de weg zag je de fazenda niet eens want die lag gerust 10km verder het land in. Echt zó uitgestrekt, rustig en eigenlijk, behalve de koeien en muggen, onbewoond.

Elke ochtend en middag was er een activiteit gepland met onze ''guide'' en tussendoor kookte onze lieve kok heerlijke maaltijden klaar. Met onze ergg spraakzame (ahum) guide hebben we oa een boottocht gedaan, paardje gehobbeld, een ''nachttour'' gedaan en op piranha's gevist. Jawel mensen, deze nepvegetarier heeft gevist en zowel 5 piranha's gevangen! Ook al was dat niet zo moeilijk, want zodra je je hengel het water in wierp, voelde je meteen al de hongerige vissen aan je hengel trekken. Als je dan de piranha's heldhaftig het water uit slingerde, hoorde je de kaken helemaal tegen elkaar klappen, en die tanden waren een partij scherp!! Slapen deden we in hangmatten, wat nog best lekker sliep.
Nu klinkt dit allemaal erg leuk allemaal maar er zit èèn GROTE maar aan de Pantanal, namelijk de muggen en het overschot daarvan. We waren letterlijk COMIDA / voedsel voor die moordlustige beesten. Hoeveel DEET je smeerde, dat je een spijkerbroek aan had.. het maakte allemaal niet uit want die griebelmonsters prikten OVERAL door heen. Resultaat was dat onze benen er uit zagen als èèn grote muggenplek en veel jeuk.

Na een paar dagen cowboytje spelen, gingen Mirjam en ik (+ Mayke, reisvriendinnetje ook uit NL) door naar Bonito. Dit dorpje staat bekend als ''de Cariben van Zuid-Amerika'' vanwege het knetterheldere water. Er is iets met het calcium gehalte in het water en doordaar heb je een bijna eindeloos zicht, heel gaaf. De eerste dag zijn we heel spontaan door een liftactie in een waterpark beland. Hier werden we behandeld als prinsesjes: privé boottocht, caipirinha's werden geleverd op serveerblaadjes... niks was te gek! De volgende dag hebben we een tour gedaan in de ''rio de prata'' / zilverrivier. Hier gingen we een rivier af floaten/drijven/snorkelen wat echt heel gaaf was. De rivier was best laag dus je zweefde maar een paar meter boven de bodem en overal om je heen waren VISSEN. Oh en op het begin zwom er gezellig een kaaiman mee en onderweg zagen we nog een anaconda, yikes!

De volgende stop was Foz do Iguacu, de wereldberoemde watervallen. De eerste dag de Braziliaanse kant bezocht en de volgende dag, Koninginnedag, de Argentijnse kant bezocht. Wauw mensen, onbeschrijfelijk; de kracht van de natuur en de miljoenen liters water die daar naar beneden storten... we vroegen ons af hoe het eruit ziet als 's avonds de waterkraan dicht wordt gedraaid :)

Daarna was het al tijd voor afscheid nemen van Mirrie en nam ik een verschrikkelijke bus van 26uur terug naar Rio de Janeiro.
Maar ik was blij om terug te zijn, want Louise kwam me voor twee weken opzoeken. De twee weken zijn echt voorbij gevlogen met alleen maar leuke dingen: Cristo Redentor, dagje meelopen op project, haar door heel Rio gesleept en alle mooie dingen laten zien incl de belangrijkste attractie van Rio: allerlei mooie strandjes.
Vorige week zijn we nog even de stad uitgeweest. Eerst een ochtendje naar Paraty, een mooi stadje met een rijke koloniale geschiedenis en een auto vrij centrum dus dit resulteerde in heerlijk slenteren over de kinderkopjes, ons verbazend over de schoonheid en de rust van het stadje. Vervolgens de boot genomen naar Ilha Grande, oftewel Groot Eiland. De eerste dag een hike/tocht gedaan van 1,5 uur om bij supermooie stranden uit te komen. De tweede dag een hele relaxte boottour gedaan langs allerlei strandjes, een BBQ on board, snorkelen met mooie visjes en de hoogste palmboom van het eiland gezien. Jaha mensen, wel 50 meter!

Afgelopen zondag is Lou weer terug naar NL vertrokken en zijn mijn laatste twee weken aangebroken: heel bizar idee. Nog lekker genieten van het project, mijn museum-to-go lijst afwerken en me orienteren op welke master het na de zomer gaat worden; allemaal spannend!

Na 3 maanden is het trouwens wel interessant om te zien hoe Brazilië in elkaar zit en (niet) werkt. Vooral het begrip ''werkverschaffing'' hebben ze erg goed begrepen. Een van de vele voorbeelden zijn op straat en op de kruispunten te vinden. In Brazilië heb je stoplichten, die precies hetzelfde functioneren als in Nederland. Rood = stop, oranje = minderen en groen = gassen maar. Toch vinden ze het nodig om op kruispunten mannetjes neer te zetten met een fluitje en een groot lich. Aan hen de taak om het verkeer duidelijk te maken welke kleur het stoplicht is. Bij groen beginnen ze heftig te fluiten en met hun armen te zwaaien, als teken dat iedereen mag door rijden. Bij rood steken ze hun hand op. Nu denk je dat ze aan èèn of misschien twee mannetjes wel genoeg hebbe. Think again, we zijn in Brazilië en er staan gerust 6 mannetjes op het kruispunt waar ze een beetje beurt afwisselen met fluiten en praatjes maken hun collega's ....

Een ander voorbeeld is het bonnetjes/rijensysteem, In Brazilië is overal een aparte rij voor. In veel winkels moet je met je producten naar de kassa lopen; daar wordt op een bonnetje de waarde van de producten geschreven. Je producten worden ingepakt en met het bonnetje loop jij naar de volgende kassa om af te rekenen. Hier krijg je een nieuw bonnetje waarmee je je producten weer op kunt halen. In mijn ogen: werkverschaffing!

Beijosss e até muito logo!
x Sophia

ps. hier nog een update van het lijstje met Portugese/Engelse woorden, ik lach me in ieder geval kapot:

zig zag » zikkie zakkie
online » onlinie
van Gogh » van Gowkie
Anne Frank » Anne Frankie
Hello Kitty » hello kitsjie
Whatsapp » whatsjie appie
Seat belt » seatsjie belt
Hashtag » hashie tag

ps II misschien ben ik te lang weg uit Nederland maar hoeveel soorten brood hebben wij?
Nu heb ik natuurlijk als bakkersmeisje gewerkt en weet ik wat van brood af, maar in Brazilië snap ik er niks van. Ik zag eerst in de supermakt ''7granen brood'' en ik dacht; hmm lekker. Naast het schap van 7 granenbrood lag 9granen brood, dus ik dacht ''oh lekker voor als je gezond wilt doen'' maar toen kwam ik er ook achter dat ze nog 10granen en 12granen brood hebben. Daarnaast is elke broodsoort in ''light'' verkrijgbaar?! Ook heb je brood met yoghurt/honing, met wortel, met kaneel etc etc. Estranho / raar

• 22 Mei 2013 - 16:19

Sanne:

Lieve Soof!

Wat een leuke verhalen weer! Geniet nog heel erg van je laatste weken daar! Tot snel!

Liefs, Sanne

• 24 Mei 2013 - 21:26

Mama:

Lieve Sophia,
    Je hebt weer een heel epistel geschreven!Je maakt het nodige mee en leuk dat je in de Pantanal bent geweest edoch muggen zijn minder. Over 2 weken ben je weer thuis, gaat nu opschieten allemaal. Wij vinden het in ieder geval fijn dat je dan weer hier bent. Ik hoop dat het weer in Nederland dan beter is want mei is tot nu toe een koude maand, vandaag ook veel regen. Maar laten we afspreken jij neemt gewoon de Braziliaanse zon mee :)
    Liefs, mama & papa