Águas de março &um pouquinho de dinheiro por favor - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sophia MK - WaarBenJij.nu Águas de março &um pouquinho de dinheiro por favor - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sophia MK - WaarBenJij.nu

Águas de março &um pouquinho de dinheiro por favor

Door: Sophia

Blijf op de hoogte en volg Sophia

27 Maart 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Boa noite galera / goedenavond mensen,

hier weer uma historinha (een verhaaltje) vanuit Brasil!
Alles gaat goed hier: op het project is genoeg te doen, genoeg tijd voor andere leuke dingen en de stad te bezoeken etc. De tijd vliegt, ik ben al bijna twee maanden hier en dan wordt het al bijna aftellen!
Maart staand bekend om zijn ''águas de marco'' wat ''wateren van maart'' betekent, oftewel: veel regen! De regen valt gelukkig veel 's avonds dus de stranddagjes zijn er ook nog! :)

De weken zien er nu qua schema een beetje hetzelfde uit: maandag, woensdag en vrijdag ben ik van 10.00 - 16.00 op het project. Op dinsdag en donderdag is er tijd voor het strand met lekker weer. Afgelopen tijd ben ook veel bezig geweest met aanmeldingen voor masterprogramma's want in september moet er weer gestudeerd worden!

Bij Estrela da Favela hebben we twee leuke uitjes op de planning staan namelijk een middagje strand en middagje dierentuin. En mensen, om dit mogelijk te maken HEB IK JULLIE HULP VOOR NODIG dus lees snel verder :)

Op het begin van het project toen we net begonnen, vroegen de kindjes vaak waar wij wonen. Als ik dan antwoord dat ik op Copacabana woon, kijken de kindjes mij met open mond aan. Ik word gevraagd of ik elke dag naar het strand ga, hoe druk het op het strand is etc. De kindjes hier lijken soms niet veel te onthouden van de tafel van drie maar ze onthouden allemaal wel dat ik op Copacabana woon. Oftewel: het strand maakt veel indruk en is voor de kindjes een ''ver van hun bed'' show terwijl het een half uur met de bus in hun eigen stad is!

Tijdens onze dagen bij het project kwamen we er achter dat veel kindjes graag naar het strand willen gaan, maar voor hun zijn de mogelijkheden beperkt. Redenen dat ze niet naar het strand gaan, zijn dat ze een buskaartje moeten kopen, wie van de ouders heeft tijd/zin om mee te gaan, het is ''ver weg'' etc. Een jongetje had zelfs verteld dat hij nog nooit op het strand was geweest!

Nu hebben wij een plan gemaakt om een groep kindjes mee te nemen naar het strand, samen met Edna. Graaaag zou ik jullie vragen om hiervoor geld te doneren zodat we samen de kindjes een leuke middag kunnen geven om te herinneren!

Als ik de statistieken van mijn blog check, wordt élke blog gemiddeld 80x gelezen. Maar ik gok dat mijn lieve moedertje Koen zo'n 30x checkt of ik al een nieuwe blog al heb geschreven dus laten we zeggen dat ik 50 unieke bezoekers per blog heb.

Dit is het kostenplaatje van een middagje strand:
Bus heen: Rs. 2,75
Bus terug: Rs. 2,75
Ijsje op het strand: Rs. 4,00
Totaal per kind: Rs. 9,50

We hebben het plan om tien kindjes mee te nemen. Zo blijft de groep overzichtelijk en kunnen we verantwoordelijkheid houden. Het totaal zou dan neerkomen op Rs. 95,00. Omgerekend is dit €3,60 per kindje en €36,00 in totaal.

Ook willen we een keer met de kindjes naar de dierentuin. Hier willen we ook met een groep van 10 kindjes naar toe; kindjes die niet met het strandmiddagje zijn meegegaan zodat we zoveel mogelijk kindjes een leuk uitje kunnen bezorgen. De favela Mangueira ligt heel vlak bij het fameuze Maracanã maar ook vlakbij ''Quinta Boa Vista'', een heel mooi en groot park waar de dierentuin van Rio de Janeiro in staat. De dierentuin is ook vanaf boven in de favela te zien. Het park ligt op een kwartiertje loopafstand en veel kinderen hebben de zoológico dus wel van boven gezien maar zijn nog niet ín de dierentuin geweest. De entree is maar rs. 3 per kind dus dit zou met een groep van 10 kindjes totaal op rs. 30,00 neerkomen.

Totaal van middagje strand (rs. 95,00) en middagje dierentuin (rs. 30,00) komt neer op 125,00. Grofweg omgerekend is dit €50,00.
Ik had bedacht dat als iedereen maar €1,00 stort op mijn rekening, dat we dan genoeg geld hebben voor twee superleuke uitjes!
€1,00 is natuurlijk helemaal nada/niks en ik hoop dat jullie dit kunnen missen! We willen graag volgende week donderdag naar het strand dus als bedankje zal ik foto's plaatsen van hele gelukkige kindjes :)

Dus: doe gek, pak je bankpas erbij en maak €1,00 over naar 43 04 29 339, SM Koen! Meer geld overmaken is natuurlijk geen probleem want op het project zijn ze altijd op zoek naar nieuwe boekjes, papier, stiften etc. Bij deze beloof ik ook plechtig dat ik van het extra geld geen ijsjes voor mezelf koop maar dat alles naar Estrela da Favela gaat!
Ik geloof dat deze ''fondsenwerving'' mogelijk is en dat jullie veel kindjes blij kunnen maken. Mijn dank is alvast groooot :)

Tot zover, het stukje over fondsenwerving. Aangezien jullie dus al een beetje mijn ritme kennen, hier wat insider info over Brazillll.

Wat mij opvalt is dat ouders hier niet bepaald een enorme fantasie hebben qua namen van hun kinderen. Zo hebben wij op het project een meisje die FabianA heet en haar broertje heet FabianO. Een ander voorbeeld zijn de broertjes Ryan en Rayan, en hun zus genaamd Thayane. Grace Ann en Grace Elle zijn ook zusjes.
Dit verzin je toch niet? Ik zie het al voor me: papa&mama Koen met hun kinderen Pieter, Pieta, Pieto en Pietie!

Wat ook wel hilarisch is, is de uitspraak van Engelse termen in het Portugees. Sowieso wordt hier alles met een ''ssjj'' en ''dzjiee'' klank uitgesproken.
Bom dia » bom dzie-ja
Boa noite » bowa noi-dzjie
Projeto » proo-sje-toe

Maar bij alle woorden die uit het Engels zijn overgekomen, wordt er gewoon een ''ie'' klank achter geplakt voor de uitspraak.
Hier een cursusje ''Engelse'' woorden op z'n Braziliaans. Het is de bedoeling dat jullie deze woorden hardop uitspreken! Als jullie allemaal hard genoeg praten, hoor ik jullie misschien wel in Rio ;)

Iinternet = internet-tsjie
Facebook = feesie boekie
Whatsapp = whats appie
Brad Pitt = Bradsjie Pitsjie
Ping pong = pingkie pongkie
Hip hop = hippie hoppie
Blog = blogkwie
en het grappigste vind ik
Hot dog = hotsjie doggie

Een ander taaldingetje van Brazilië is hoe ze antwoorden op een vraag.
Als je in Nederland iets vraagt, wordt meestal de vraag met ja of nee beantwoordt. In Brazilië gebruiken ze niet zo heel veel sim e não (ja/nee) maar bevestigen ze de vraag met het gebruikte werkwoord.
Stel dat iemand mij vraagt:
Você fala portugues? / Spreek jij Portugees?
dan antwoord ik niet met ''sim'', maar met ''falo'' (ik spreek)

En als je iemand vraagt of ze iets leuk vonden, dan vraag je ''gostou'' (vond je leuk?) en hopelijk reageert diegene dan met ''gostei'' (vond ik leuk).
Ze korten hier ook veel woorden in. Zo hoor je in gesprekken veel mensen ''ta'' en '''é'' zeggen wat letterlijk vertaald ''is'' betekent. ''Ta'' komt ook van ''está bom'' / is goed en het is nogal een verslavend woordje om in gesprekken te gebruiken om iets te bevestigen. Stel dat iemand vraagt ''zal ik de tomaten snijden'' dan antwoord ik met ''ta''.
Beetje raar voorbeeld maar ik heb net gekookt en tomaten gesneden dus dat was mijn inspiratie, haha.

Então / dus, that's it for now!
Remember: 1€ naar 43.04.29.339 tnv SM Koen overmaken.
Zo niet, houd ik nog steeds van jullie allemaal hoor!

Over houden van gesproken... de Brazilianen zijn toch een partij KLEF!
Als mensen/vrienden elkaar zien, worden er standaard twee zoenen op de wang gegeven maar vooral voor stelletjes is het feest. Overal worden handjes vastgehouden en de hele wereld mag overal op publieke plaatsen genieten van zoenende mensen. In de metro, het park tot in de supermarkt aan toe!!! Stelletje maluquinho's (gekken)

Beijos,
Sophia

  • 27 Maart 2013 - 21:25

    Mama:

    natuurlijk gaat je lieve moedertje je sponseren! Leuk idee om een uitje te organiseren voor de kinderen. Wel goed oppassen met tien kindjes.
    Ik zal vlug wat overmaken en tzt zie ik graag een leuke foto van het uitje!
    Liefs van mama & papa

  • 30 Maart 2013 - 03:12

    Melanie :

    Bom dia Sophia-Chan!!!! Super leuke verhaaltjes en mooi die mozaïek trappetjes, zooooo Brasil! Heerlijk die Braziliaanse Engelse woordjes. Ik zal snel iets naar je overmaken tia Sophia! Saudaaaaaaaades fofa! Beijinhos

  • 07 Mei 2013 - 11:06

    Liona:

    Lieve Soof! wat heerlijk om je verhalen te lezen en je foto's te bekijken! Super tof!!
    Ik zit hier helemaal te genieten :)
    Ook echt heerlijk om te lezen wat je allemaal voor die lieve kindjes doet!
    Nog heel veel plezier!
    Beijo


  • 07 Mei 2013 - 11:06

    Liona:

    Lieve Soof! wat heerlijk om je verhalen te lezen en je foto's te bekijken! Super tof!!
    Ik zit hier helemaal te genieten :)
    Ook echt heerlijk om te lezen wat je allemaal voor die lieve kindjes doet!
    Nog heel veel plezier!
    Beijo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sophia

Samen met vriendinnetje Louise ga ik 5 weken naar India (Chidambaram to be precise) om soort van stage te lopen & India te ontdekken!

Actief sinds 25 Juni 2011
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 26823

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 04 Juni 2013

Sophia aan de Copacabana

26 Juni 2011 - 02 Augustus 2011

Naar het land van de curry's & sari's

Landen bezocht: