Minha vida como uma carioquinha - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sophia MK - WaarBenJij.nu Minha vida como uma carioquinha - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sophia MK - WaarBenJij.nu

Minha vida como uma carioquinha

Door: Sophia

Blijf op de hoogte en volg Sophia

12 Maart 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Boa tarde lieve allemaal,

tudo bom na Holanda?
Hier begint mijn leventje lekker vorm te krijgen met meer ''rust&regelmaat'' :)
Elke maandag, woensdag en vrijdag ga ik van 10.00 - 16.00 naar het project in Mangueira. Hier ben ik aan de slag als ''tia Sophia'', het idee was eerst om wat Engels en geschiedenislesjes te geven maar het niveau van de kinderen is echt schrijnend laag dus ik ben nu toegewijd aan mathématica en Portugues! Kindjes van 8 hebben nog moeite met schrijven en lezen en kinderen van 10 hebben al last met de tafel van 3 dus er is genoeg te doen!
Pas ging ik met een meisje, Julia van 9 jaar werkwoorden oefenen en Julia wist niet hoe ze het werkwoord ''ir/gaan'' moest vervoegen en spelde alles verkeerd. Een beetje heel veel engelengeduld is wel nodig hier!

Ook houden de kindjes hier heel veel van gummen. Elke foute letter wordt meteen weg gegumd en als de kindjes iets uit hun hoofd moeten opschrijven, staan er op het einde van de les meestal maar 5 zinnen op papier en ongeveer 20 zinnen zijn weggegumd.

Bij het project staan nu 40 kindjes ingeschreven maar niet elk kindje komt elke dag langs dus de groep is altijd afwisselend! De kindjes moeten eerst worden ingeschreven door een van de ouders en dat is meestal ook de enige keer dat we de ouders zien. Kinderen spelen veel op straat en worden ook al snel volwassen dus komen zelf of met vriendjes/vriendinnetjes naar het project.

Edna is een Braziliaanse vrouw die bij het project werkt en zij is de ''hoofdjuf'' en zij bepaalt welk kindje wat met welke tia gaan doen. De kindjes moeten altijd eerst hun huiswerk maken wat ze van school hebben gekregen, daarna moeten ze nog wat opdrachten doen voor ons schooltje en als ze dat af hebben, mogen ze altijd naar het lokaaltje boven en daar mogen ze spelen. Vooral het memory spel en de poppen zijn favoriet!
Noor en ik hebben samen een projectplan geschreven met als thema WK 2014. Elke week behandelen we een ander land met op maandag een geschiedenis/informatie les, op woensdag een creatieve les en vrijdag afsluitende les met een spel/quiz.
Dieptepuntje was wel toen we de wereldkaart aan de kindjes lieten zien. De eerste vraag ''wat is dit'' wisten ze goed te beantwoorden want ja, het was een map maar waarvan? Een meisje dacht dus serieus dat het de kaart van Rio de Janeiro was... 's Middags gingen we met gekleurd papier de vlag van Brazilië knutselen en dat idee viel in goede aarde want iedereen heeft heel braaf lekker zitten knippen & plakken!

So far, so good voor het schooltje!
Eind februari was Claire voor een week op vakantie met haar vader overgekomen uit Frankrijk dus ik had de kamer heerlijk voor mijzelf!
Op dinsdag, donderdag en het weekend ben ik dus vrij en naar het strand gaan verveelt niet!

Met Mirjam heb ik een paar ''toeristendagjes'' gehouden want ook al zit ik alweer een maand in Rio de Janeiro, ik heb nog lang niet alles gezien!
Vorige week zijn we eerst naar de São Sebastião catheral geweest (van buiten érg lelijk, van binnen érg mooi), daarna naar Escadaria Selarón (bekende rode mozaiektrappen van de Snoop Dogg clip) en daarna lekker door Santa Teresa gewandeld.

Vorige week hebben we een paar avonden HEEL veel regen gehad. Overdag is het dan prachtig weer maar 's avonds begint het dan een partij te rommelen in de wolken! Dinsdagavond was ik aan het koken toen het super hard begon te regenen. Ik moest nog wat boven van mijn kamer pakken maar toen ik de trap opliep zag ik het helemaal blank staan op ons terras en what a joy, het water was ook onze kamer binnen gekomen! Met huisgenootje Martha twee bezems gepakt en als een malle al het water van ons dakterras gewerkt. Ik heb dus nogal letterlijk ervaren wat dweilen met de kraan open is. Daarna was de vloer van ons terras wel weer superschoon; elk nadeel heb zn voordeel :)

Vorige week zaterdag ben ik met Mirjam naar Ilha da Paquetá geweest, een eiland in de baai van Rio de Janeiro wat een uurtje met de boot is.
Het water is helaas heel erg vies dus zwemmen kon niet maar op het eiland een fietsje gehuurd voor 2€ per uur en lekker het eiland rond gefiebeld! Er hangt een hele fijne en ontspannen sfeer op het eiland, veel gekleurde huisjes en oude mannetjes&vrouwtjes die onder de boom voor hun huis aan het chillen zijn. Onderweg kwamen we Mario tegen, een visser die zijn hele leven al op het eiland woont. Toen we bij hem waren had hij een ''peixe porco'' gevangen, een vis met een hele scherpe punt op zijn hoofd (interessante details he). Wat heel bizar is: toen we weer richting de boot liepen voor de terugtocht zagen we een huis met Nederlandse vlaggetjes en waar Heineken bier te koop was. Het huis had zijn poort open omdat gasten daar tegen betaling het zwembad in mochten. Er bleek een Nederlandse man, Hans te wonen en bij hem hebben we lekker wat gezeten en een glaasje prik gedronken! Hij woont al 8 jaar op het eiland, als gepensioneerde; é uma boa vida (een mooi leven)!

Ennnn big news; ik heb een fietspas! In Zona Sul en Centro (centrum en de stranden) is er een fietsproject van de gemeente Rio ism Itau, een bank. Verspreid door de stad staan oranje fietsjes, en als je geregistreerd staat kun je na een belletje plegen, een fiets pakken. Dit kost maar 10rs per maand (omgerekend 3€) en elk fietstripje onder èèn uur is gratis en als je langer fietst, betaal je een kleine bijdrage per uur.
Ook al rijden er meer dan genoeg bussen in de Copacabana, ik mistte het fietsen en mijn cruiser wel dus gelukkig heb ik daar nu een oplossing voor gevonden. Elke zondag is het ''auto vrije zondag'' op de avenida langs het strand. De weg is dan gevuld met mensen die skateboarden (en dat zijn er veeel), mensen die honden uitlaten, kindjes op steps en gelukkige meisjes op hun Itau fiets, ik dus! De carioca's (inwoners van Rio) zijn zich nogal bewust van hun uiterlijk dus de zondagmiddag is ook vooral een parade van zien & gezien worden, goed vermaak dus!

Volgend week ga ik met Mirjam naar Trindade, 6 uur met de bus en ze schijnen supermooie stranden daar te hebben.

p.s. bij de foto's zit een foto van de bus; welkom bij het Braziliaanse bussysteem! In de bus zit een mannetje die je geld aanneemt en op een knopje drukt, en dan mag je door het doordraaipoortje lopen en zit je in de bus. Twee vliegen in èèn klap: zo kan de chauffeur zich focussen op het knetterdrukke vervoer en het is werkverschaffing voor de meneer die de kaartjes verkoopt!

Dit was het weer! Laaaaaaaaaaaaaaaater xx

  • 13 Maart 2013 - 15:29

    Marlene:

    Hi dushi, leuk om de foto's te zien! Love your bicycle!!!
    Succes & take care. Dikke kus van je grote zus!

  • 14 Maart 2013 - 21:35

    Mama:

    Leuk om je ervaringen van de afgelopen weken te lezen! Als tia Sophia doe je goede ervaringen op met lesgeven en geduld hebben :) Het is allemaal anders dat vroeger op de Ichthusschool.
    Gaaf dat je nu in Rio kan fietsen, wees voorzichtig in het drukke verkeer!(moeders zijn altijd bezorgd as you know)
    Liefs van mama & papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sophia

Samen met vriendinnetje Louise ga ik 5 weken naar India (Chidambaram to be precise) om soort van stage te lopen & India te ontdekken!

Actief sinds 25 Juni 2011
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 26817

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 04 Juni 2013

Sophia aan de Copacabana

26 Juni 2011 - 02 Augustus 2011

Naar het land van de curry's & sari's

Landen bezocht: